Mi is az a nanotechnológia?
A kopás mikroszkopikus szinten történő folyamat. A védelemre is mikroszkopikus szinten van szükség.
A Millers Oils vezetett be először nanotechnológiai megoldásokat a motorsportba: többek között a Formula 1, az IndyCar, a WRC szériákban és számos más profi és amatőr versenyen bizonyított a Nanodrive termékcsalád motor- és hajtóműolajaival. A Millers Oils kiváló minőségű termékeit Magyarországon az Industrial Investments forgalmazza.
A Millers Oils’ Nanodrive termékcsalád nanotechnológiai megoldásairól a tesztek során bebizonyosodott, hogy jelentősen jobb védelmet kínálnak a motornak, a váltóknak és a differenciálműnek egyaránt. Az alkatrészek védelme érdekében csökkentik a súrlódást, amihez előnyös mellékhatásként kapcsolódik a lóerőszám megnövekedése, az üzemi hőmérséklet csökkenése és az üzemanyagtakarékosság. Emellett szinte minden ügyfelünk, aki kipróbálta hajtóműolajunkat a váltóműben, arról számolt be, hogy egy szubjektív tényező, a „váltás pontossága” is javult.
A nanotechnológia alapját egy 60 atomból álló, gömb alakú molekula, az ún. „Buckyball” adja, amelynek szerkezete atomi szinten egy futballabdához hasonlít. A tradicionális kenőanyagoknál a fémalkatrészek felszínén található mikroszkopikus méretű egyenetlenségek érdes felülete a súrlódás során ledörzsölődhet. Ezeket az egyenetlenségeket segítenek kiküszöbölni a nanorészecskék: mintha milliárdnyi apró csapágygolyó töltené ki az üregeket, atomi szinten kiegyenlítik a felszínt. A Miller Oils olajokban található nanorészecskék olyan szervetlen fullerének, amelyek több rétegű, egymásba ágyazódó, egyenként kisebb, mint egytized mikron (0,0001016 mm) méretű gömbszerkezetekből állnak. Egy valódi focilabdához viszonyítva egy-egy ilyen részecske mindössze akkora, mint a labda a teljes földgolyóhoz hasonlítva. A többrétegű gömbszerkezet egy hagymára hasonlít: az egyes rétegei extrém nyomás alatt leválnak, és védő tribofilmet, úgynevezett határfelületi réteget hoznak létre a fémfelületeken. Az óriási felület miatt a nanogömböcskék a kenést igénylő alkatrészek felületére vándorolnak és „megtapadnak” azokon.
A Millers Oils nanotechnológiás hajtóműolaja a World Motorsports Symposium 2009-es rendezvényén elnyerte a leginnovatívabb új termék díját, maga mögé utasítva ezzel a McLaren új adatgyűjtő rendszerét és a Williams KERS technológiáját. A Miller motorolaja 2012-ben ugyanezen díjkategóriában második helyet kapott.
Nanotechnológiás hajtóműolajok
A hajtóműolajaink legújabb termékpalettáját Európában is számos versenysorozat használja, mint a Brit túraautó-bajnokság (BTTC), a WRC, az ASCAR és a hagyományos versenyszériák. Időközben a Formula 1 is felfigyelt a termékekre: jelenleg több csapatnál is a tesztelés különböző fázisaiban állnak. Miután a BHA az IndyCar 2013-as futamán kiemelkedő eredményeket ért el, egyes NASCAR-csapatok is elkezdték teszteli olajainkat. A KAPS és a Samsonas jelenleg kizárólagosan Miller Oils nanotechnológiás hajtóműolajat használ dogbox sebváltóihoz.
A nanotechnológia alkalmazása a hajtóműolajokban számos előnyt kínál. Többek között:
- általánosan javítja az erőátvitel-hatékonyságot
- nagyobb teljesítményt ad át a futóműnek
- alacsonyabb üzemi hőmérsékletet tesz lehetővé
- jelentősen megnöveli az alkatrészek élettartamát
- a teljes iparág legalacsonyabb súrlódási együtthatóját nyújtja
A klasszikus váltóolajokban a gyártók molibdén-szulfidot (rövid nevén: molyt) használnak az extrém nyomásra tervezett kenéshez. A Millers Oils nanotechnológiai megoldása nem bomlik le olyan könnyen a nyomás alatt. Ez a megnövelt ellenálló-képesség meghosszabbítja a váltómű életét, és bizonyítottan közel megduplázta a vizsgálati felszerelés élettartamát.
Emellett alacsonyabb súrlódási együtthatót biztosít, mint a molibdén-szulfid. Mindkét jellemző hozzájárul a sebességváltó üzemi hőmérsékletének csökkentéséhez. Általánosan 11-14 Celsius csökkenés érhető el.
A klasszikus váltóolajokban a gyártók molibdén-szulfidot (rövid nevén: molyt) használnak az extrém nyomásra tervezett kenéshez. A Millers Oils nanotechnológiai megoldása nem bomlik le olyan könnyen a nyomás alatt. Ez a megnövelt ellenálló-képesség meghosszabbítja a váltómű életét, és bizonyítottan közel megduplázta a vizsgálati felszerelés élettartamát.
Emellett alacsonyabb súrlódási együtthatót biztosít, mint a molibdén-szulfid. Mindkét jellemző hozzájárul a sebességváltó üzemi hőmérsékletének csökkentéséhez. Általánosan 11-14 Celsius csökkenés érhető el.
Nanotechnológiás motorolajok
Európa egyik kiemelkedő motorgyártója, a Zytek a versenysorozat számára gyártott Formula Renault 3.5L Spec V8 motorjaiban tesztelte ezt az új olajat, és alkalmazásával konzisztensen 5 lóerővel magasabb teljesítményt regisztrált a jelenlegi piacvezető márka alacsony súrlódást kínáló, teljesen szintetikus termékéhez képest. Az új Nanodrive olajokat több más külső szervezet is megvizsgálta, és használatával hasonló vagy akár nagyobb javulást is tapasztaltak.
A nanotechnológia felhasználásán kívül a Millers motorolaj-kollekciója triészterek, PAO és III. csoportbeli alapolajok mellett egy ütőképes adalékanyag-kombinációt tartalmaz.
A Millers motorolajok előnyei:
- kisebb súrlódás a motor alkatrészei között, ezáltal nagyobb teljesítmény
- optimalizált ZDDP- (cink) tartalom: a megfelelő arány kiemelkedő védelmet biztosít a lerakódások okozta ellenállás nélkül, amelyek a túl magas ZDDP-koncentráció esetén halmozódhatnak fel a csúszófelületeken.
- a III. csoport alapolajai fokozzák a kenőképességet
- a PAO alapolajok kiszélesítik az üzemi hőmérséklet-tartományt
- az optimalizált triészter-összetétel nem gátolja a ZDDP csúszófelület-védő képességét
- a lebomlással szembeni ellenállás gondoskodik róla, hogy a motor egy feltöltéssel több versenyt is bírjon
A nanotechnológiának köszönhetően a Millers Nanodrive motorolajok két területen is megelőzik riválisaikat. Az egyik ilyen a súrlódási együttható. A súrlódás legkárosabb formája olyan peremfeltételeknél következik be, ahol a fém fémmel érintkezik. A felső és az alsó holtponton (TDC és BDC) levő gyűrűk körül található a két legfőbb terület a motorban, ahol ez bekövetkezik. Ahogyan feljebb ismertettük, a nanogömböcskék megtapadnak a felületeken, így védve őket és csökkentve a súrlódást.
A nanotechnológiának köszönhetően a Millers Nanodrive motorolajok két területen is megelőzik riválisaikat. Az egyik ilyen a súrlódási együttható. A súrlódás legkárosabb formája olyan peremfeltételeknél következik be, ahol a fém fémmel érintkezik. A felső és az alsó holtponton (TDC és BDC) levő gyűrűk körül található a két legfőbb terület a motorban, ahol ez bekövetkezik. Ahogyan feljebb ismertettük, a nanogömböcskék megtapadnak a felületeken, így védve őket és csökkentve a súrlódást.
A nanotechnológia emellett a III., IV., és V. csoportból származó alapolajok és adalékanyagok optimális kombinációjával ötvözve a teljes hőmérsékleti tartományban segít szinten tartani az olajfilm vastagságát. Ha a film elvékonyodik, az egyenetlenségek egyre nagyobb számban tudnak egymáshoz súrlódni, így megnövekszik a csapágyak kopása, és idővel javításra lesz szükség. A Millers Oils olajok
meghosszabbítják a motor élettartamát, és a lerakódások visszaszorításának köszönhetően az általános üzembentartási költségeket is csökkentik.
A nanotechnológia emellett a III., IV., és V. csoportból származó alapolajok és adalékanyagok optimális kombinációjával ötvözve a teljes hőmérsékleti tartományban segít szinten tartani az olajfilm vastagságát. Ha a film elvékonyodik, az egyenetlenségek egyre nagyobb számban tudnak egymáshoz súrlódni, így megnövekszik a csapágyak kopása, és idővel javításra lesz szükség. A Millers Oils olajok
meghosszabbítják a motor élettartamát, és a lerakódások visszaszorításának köszönhetően az általános üzembentartási költségeket is csökkentik.
Publikációk, elismerések és értékesítők
A Millers Oils termékei számtalan alkalommal szerepelnek elismert műszaki magazinokban, mint amilyen a SAE International, a Racecar Engineering, vagy a Race Tech.
Kevesebb hulladék, jobb védelem
Miután számtalan olajon, köztük több piacvezető szintetikus terméken végeztünk mintavételes vizsgálatot, megállapítottuk, hogy a viszkozitás nem mindig tart ki elég hosszan: gyakran egyetlen versenyhétvége után már szükség van a cserére. A szükséges olaj mennyiségét figyelembe véve ez nem csak komoly költségekkel, de jóval nagyobb mértékű elhasználódással is jár. Hibátlanul működő motorban a Millers Oils Nanodrive triészteres olaja több hétvégén keresztül képes teljesíteni anélkül, hogy cserére szorulna, vagy hogy csökkenne a biztosított védelem szintje. Van egy javaslatunk: csere helyett minden hétvége végén vegyen egy kisebb mintát az olajból, és végezzen el rajta egy egyszerű analízist, amiből megtudhatja, milyen állapotban van az olaj, és érdemes-e lecserélni.
A Millers Oils egy kis, brit vállalat, amely csúcstechnológiát kínál a motorsportban használt kenőolajok területén. A Millers dolgozói között folyamatosan nagy arányban foglalkoztat műszaki szakembereket, emellett minden termékét egyetlen gyárban, a nagy-britanniai West Yorkshire-ben keveri. Ezzel biztosítja azt a kiemelkedő és állandó minőséget, amelyet a több telephellyel rendelkező, nagyobb gyártók nem képesek. A cég közel 130 éve, alapítása óta családi kézben van, ami garantálja, hogy az egyéb tényezők felett legfőképp a minőségre tudjon koncentrálni. Hiszünk benne, hogy a Millers Oils technológiája megadja vásárlóinak azt a technológiai előnyt, amely után egész pályafutásunk során kutattunk.
A piacon számtalan különböző versenyolaj érhető el, és még többen vannak, amelyeknél a „verseny” csak marketingszöveg. Miközben gyakori, hogy egyes cégek a trendeknek megfelelően változtatják termékeik összetételét (például a ZDDP-tartalmat, vagy a viszkozitási indexet), az igazán kiemelkedő olaj a legjobb alapolajoknál kezdődik. A Millers Oils olajakban a gyártó a lehető legjobb eredmény érdekében úgy optimalizálja a keverési arányokat, hogy a különböző alapolajok tökéletesen kiegészítsék egymás jellemzőit. Ezután kerülnek a keverékbe az adalékok, többek között a nanotechnológiai anyagok, amelyek még magasabb védelmet és savakkal szembeni stabilitást biztosítanak.